facanaL'IES M. Àngels Cardona és un centre públic i dependent de la Conselleria d'Educació i Cultura del Govern de les Illes Balears.

Està  situat als afores de Ciutadella, municipi situat a la part de ponent de Menorca i que té aproximadament uns 26.000 habitants. Gaudeix d'un entorn paisatgístic, natural i cultural de gran bellesa i importància.

La major part del seu alumnat és nascut i resident a Ciutadella, bé dins la zona urbana (la majoria), zona rural i urbanitzacions del terme municipal. Escolaritza alumnat d'altres municipis de l'illa en els seus estudis de postobligatòria (batxillerat i formació professional).

L'IES M. Àngels Cardona ofereix estudis d'ensenyament obligatori, ESO, i post obligatori, batxillerats i Cicles Formatius i Garantia Social de les famí­lies professionals de: hoteleria i turisme, administracó³ i manteniment de vehicles autopropulsats.

La població de Menorca i també la de Ciutadella, tot i que presenta la tí­pica piràmide poblacionals d'una societat occidental cada cop més envellida, manté unes característiques que li són pròpies per la seva insularitat. El descens de la natalitat dels darrers anys ha tingut menor incidència en la nostra població i els canvis més significatius, a nivell poblacional, es deuen a l'arribada massiva de població immigrant i que actualment es fa més evident a les etapes d'educació infantil i educació primària.

La major part de la renda generada a Menorca, que per altre banda presenta un í­ndex superior a la mitjana estatal, prové directa o indirectament del sector serveis, concretament del turisme, camí ­començat fa uns trenta anys i que presenta una creixent estacionalitat de les seves activitats econòmiques.

La pèrdua de competitivitat del sectors primari i industrial tradicionals a l'illa, explotacions ramaderes, pesca, calçat, bijuteria, etc. front els sectors serveis i de la construcció, han repercutit en els aspectes educatius de la nostra població. Les variades oportunitats de treball que tenen els joves sense que se'ls exigeixi, la major part de les vagades, cap tipus de formació, ni bàsica ni específica, fa que molt alumnat perdi la seva motivació pels estudis i els abandoni prematurament sense aconseguir una mí­nima formació que afavoreixi una inserció social i laboral adequada.

Per altre banda, la declaració de Menorca com a Reserva de la Biosfera, juntament amb el dinamisme excepcional de la nostre economia els darrers anys, que no inclou moltes vegades un creixement sostenible, ens obliga a educar el nostre alumnat en pautes i comportaments coherents amb un desenvolupament sostingut compatible amb el respecte a la naturalesa.

Pel que fa a la llengua, la gran majoria de la població és catalanoparlant, llengua vehicular i d'aprenentatge en el nostre centre i mitjà d'acollida i d'integració per a la població nouvinguda.

Aquest centre va ser originàriament un centre de formació professional amb el nom de San Juan Bosco. El curs 1988-89 inaugura les noves instal·lacions en l'actual ubicació.

Posteriorment, l'any 1994, l'institut va adoptar el nom de la insigne biòloga menorquina M. Àngels Cardona en substitució del de San Juan Bosco. El motiu del canvi va ser la voluntat de la comunitat educativa d'adequar-se a la nova realitat de l'institut d'educació secundària que havia passat de ser un centre de FP exclusivament a incrementar aquests estudis amb REM, ESO i batxillerat progressivament.

historia2

logofp