Dimecres, 14 Desembre 2016 07:02

El testimoni de Vanessa Canals

Valorar aquest article
(2 vots)

Els alumnes de tots els grups de 2n d'ESO en l'assignatura de català van llegir Fora de mi, de l'escriptora Sharon Draper. La protagonista d'aquesta novel·la és na Melody, una filleta  que neix amb una paràlisi cerebral i al llarg de la història es descobreix com és la seva vida i com va superant les discapacitats que esdevenen de la seva lesió . Com a activitat per reforçar els continguts de la lectura dia 24 de novembre vam convidar na Vanessa Canals, cega des del naixement.vanessacanals2

Els alumnes havien preparat una entrevista per saber com viu una persona amb una discapacitat física com és la ceguesa i que ens explicàs com ha estat la seva integració en la societat.Els alumnes es van sorprendre molt del seu testimoni i van comentar que han descobert una persona amable, simpàtica, alegre, graciosa, que no va perdre el somriure mai durant tot el matí, que va passar d'un grup a l'altre. Amb les preguntes van veure com era la seva vida domèstica, com arranjava les coses sense “veure-hi” per aclarir-se en la cuina, en la compra, en la bugada, manejar els aparells, cuidar el ca, etc. Cal tenir en compte que viu en un pis, tota sola, i que ho fa tot de forma autònoma. Llegeix molt ràpid amb el sistema Braille (va llegir un fragment del Mecanoscrit del segon origen de Manuel de Pedrolo), ha après a fer gloses i escolta molta música. Va portar molts aparells que li faciliten la vida, com per exemple un Iphone on carrega aplicacions adaptades i que resulten molt útils, per exemple a l'hora d'escriure o controlar si els llums estan apagats.

Els alumnes van fer preguntes interessants. Van demanar com s'ho feia per imaginar o detectar els colors. Ella va dir que hi havia diferents maneres ,però ella els relaciona amb el tacte. Va sorprendre que notés les vibracions de les parets o d'un obstacle. Una de les coses que més va insistir va ser en no deixar obstacles com les bicicletes damunt les voreres dels carrers, cosa que pot perjudicar molt als cecs i es poden fer molt de mal. Va parlar de com somnia, de com va ser la seva infància i de la seva experiència escolar i laboral a Barcelona.

Li vam agrair la seva xerrada. Ens va donar una lliçó d'integració i de normalitat. Va començar la carrera de Magisteri, però no va poder acabar-la. Així i tot ha estat una gran mestra i un magnífic testimoni de la seva valentia i esforç.

vanessacanals1

Llegir 909 vegades Darrera modificació el Dimecres, 14 Desembre 2016 07:19